Yhtiön historiaa

Kuljetusliike Erkki Lepistö on kuljetuspalveluita eri teollisuudenaloille tarjoava kotimainen perheyritys. Toiminta alkoi alun perin jo 1937. Nykyään yhtiön palveluksessa on noin 40 henkilöä.

1937

Yhtiön perustaminen

Erkki Artturi Lepistö perustaa yhtiön vuonna 1937 kotitilallaan Helsingin Malmilla. Ennen tätä, toimintaa tehtiin esimerkiksi hevoskärryillä. Kuvassa näkyy yhtiön ensimmäinen kuorma-auto, avolava, legendaarinen T-Ford, jolla ajettiin elintarvikkeita toreille myyntiin.

1940-luku

Sodassa

Erkki Artturi palveli ensin Autopataljoonassa ajaen Kannakselle täydennyskuormia ja myöhemmin Kaartin rykmentissä. Matkoillaan oli monta täpärää tilannetta, joista aina palattiin kotiin.

Sodan jälkeinen aika

Sodan jälkeen autoja hankittiin lisää ja määrä kasvoi viiteen autoon asti. Kuljetukset käsittivät yleisiä hyödykkeitä ja elintarvikkeita. Autojen voima saatiin pääasiassa häkäpöntöistä, joissa poltettiin puupellettejä. Kuvassa Erkki Kyösti Lepistö 2-vuotiaana (1943). Vuosina 1947-1952 ajettiin Jyväskylään sekä Tampereelle linjaliikennettä. Matkat saattoivat kestää jopa viikon, sillä tiet ja ajo-olosuhteet olivat kuten SF-elokuvassa ainakin.

1956

Toiminta siirtyy Vantaan Vaaralaan

Vuonna 1956 rakennettiin Vantaan Vaaralaan uusi kotitila, josta liiketoiminta kävi. Kuvassa näkyy ensimmäisiä merikontteja, joita Suomessa kuljetettiin. Yhtiömme kuljetti tällöin VR:n merikonteissa usein KOFF:n tuotteita, pääasiassa juomia. Tässä vaiheessa autoja oli 7 kappaletta.

1960-luku

Vantaan Hakkila ja ensimmäinen sukupolvenvaihdos

1960-luvulla Erkki Lepistö Oy ostaa Saattoautot Oy:n liiketoiminnan. Toiminta laajeni lavettiautoihin, maansiirtoautoihin sekä täysperävaunullisiin kuljetuksiin. Ensimmäinen sukupolvenvaihdos tapahtui vuonna 1963, jolloin Erkki Kyösti Lepistö ryhtyi johtamaan yhtiötä. Tähän aikaan ajettiin myös paljon SOK:n tuotteita – kahvia ja mausteita – Helsingin Vallilaan.

1969-1980

Säiliökonttitoiminta alkaa

Yhtiömme aloitti ensimmäisten joukossa kuljettamaan säiliökontteja. Samalla kuljetusvolyymit kasvoivat merkittävästi. Säiliökonteissa kulki aluksi niinkin eksoottista tuotetta kuin viiniä ja konjakkia. Tähän aikaan purkupaikoilla mitattiin tarkkaan, että purettava määrä vastasi alkuperäistä lastattua määrää.

1970-luku

Teollisuuteen säiliöitä

1970-luvulla Suomalaiset teollisuusyritykset siirtyivät käyttämään – tynnyrikuljetusten sijaan – säiliökuljetuksia. Jotta säiliökuljetukset olivat mahdollisia, tuli kunkin tehtaan investoida vastaanottosäiliöihin, johon tavara voitiin säiliökonteista purkaa. Omalta osaltamme edistimme konttikuljetusten lisääntymistä investoimalla autoihin kompressoreja sekä pumppuja, jotka mahdollistivat purkamisen tehtaiden vastaanottosäiliöihin. Tähän aikaan kuljetettiin muun muassa muoviraaka-aineita. Yhtiö ajoi myös paljon ulkomaanrahtia kuten Sveitsiin ja Itävaltaan.

1980-luku

Toiminta siirtyy Keravalle ja toinen sukupolvenvaihdos

Toiminta siirtyy 1980-luvun alussa Keravalle, josta käsin kuljetusliiketoimintaa pyöritettiin. Alueelle saimme myös pienen konttiterminaalin, jossa voitiin varastoida ja käsitellä kontteja. Tässä vaiheessa autoja oli 20 kappaletta, jolla ajettiin pääasiassa säiliökuljetuksia. Kuvassa on autoja Sompasaaren satamassa. Kuvassa näkyy taustalla Pohjoisranta Helsingissä.

2000-luku

Toiminta siirtyy Tuusulaan

2000-luvun alussa yhtiömme investoi ja rakensi Tuusulaan Hyrylän teollisuusalueelle uuden terminaalialueen, josta toiminta edelleen pyörii. Investointi on yhtiön historian suurin ja paras. Samalla perustettiin JRI-Pesu Oy, joka keskittyy säiliöautojen ja konttien pesuun. Tuusulan tontille oli mahdollista rakentaa asianmukaisella varustuksella oleva pesuasema. Tässä vaiheessa autoja oli jo yli 30.

2006

Tuusulan terminaalia laajennetaan

Kun Tuusulan terminaali- ja pesuinvestointi – yhtiön historian suurin ja toiminnallisesti merkittävin – oli saatu tehokkaaseen käyttöön, luovutti Kyösti Lepistö yhtiön omistuksen ja johdon lapsilleen Ismolle, Reimalle ja Jounille. Reima toimi toimitusjohtajana.

2023

Neljäs sukupolven vaihdos

Reima menehtyi johdettuaan yhtiötä kymmenisen vuottaa. Erkki Kyösti Lepistö palasi johtajaksi johtaen yhtiön läpi vaikeiden pandemiavuosien – samalla odottaen uuden sukupolven astumista riveihin. Matti Lepistö on ollut tenavasta asti mukana yhtiön toiminnassa, hieman vartuttuaan pesulassa ja kuorma-autokortin saatuaan kuljettajana. Rohkeasti Matti otti haasteen vastaan vuonna 2023, kun yhtiön hallitus valitsi hänet toimitusjohtajaksi.  Matti on muokannut yhtiön toimintaa digitalisaatiota hyödyntäen.